האם להתחיל להשתמש בסוללה חדשה כמו שהיא, כאשר על פי רוב היא מוטענת בחציה או שמא להטעין אותה קודם כל? חשוב להבין איך לגשת לטעינה ראשונית של סוללת ליתיום. מסיבה זאת חשוב לצבור קצת מידע טכני על סוללות הליתיום וללמוד איך הכי כדאי להטעין אותן, בייחוד בטעינה הראשונה שלהן.
איך להטעין את הסוללה בפעם הראשונה?
כאשר עומדים לעשות שימוש בסוללה, מומלץ להטעין אותה במלואה ורק אחר כך להשתמש בה. אם רוצים סתם כך להטעין אותה על מנת לאחסן אותה כשהיא מלאה, חשוב לדעת שהדבר עשוי לקצר את חייה של הסוללה באופן משמעותי.
כאשר עושים שימוש יומיומי או שימוש שבועי תכוף בסוללה: כמובן שמומלץ להטעין אותה למצב מלא ולפרוק בהתאם לצורך.
תאי ליתיום
תא הסוללה של סוללת ליתיום הוא תא אלקטרו כימי (תא ליתיום 18650). יש בו תרכובת כימית אשר יוצרת זרם חשמלי בתגובה למתכת.
כאשר הסוללה נמצאת בשימוש, היא פורקת מתח וההרכב הכימי שלה משתנה, עד שהיא מגיעה למצב בו היא כבר לא מסוגלת לייצר יותר זרם חשמלי. בשלב הזה הסוללה בעצם ריקה.
חשוב להבין את ההבדל בין סוללות רגילות כמו ניקל, מטל, קדמיום ועוד לבין סוללות ליתיום. בעוד שאת הראשונות אפשר יהיה לטעון גם לאחר שהן התרוקנו לגמרי, הרי שסוללות ליתיום הן בעלות תחום תחתון מינימלי. לסוללה מותר לרדת עד אליו.
אם היא יורדת אל מתחת מהתחום התחתון, כבר לא תהיה יותר אפשרות לטעון אותה.
באותה מידה יש לה גם תחום עליון שזהו סף אותו אסור לסוללה לעבור. לשם כך יש בכל סוללה 'בקר סוללה'. תפקידו של בקר הסוללה הוא לשמור שהסוללה אכן תישאר בטווח הנכון: מעל התחום התחתון ומתחת לתחום העליון.
בקר זה מכונה BMS . כל עוד הוא במצב תקני ומתאים לסוללה, הוא ידאג לשמור על תאי הסוללה.
מצבי מתח של תא ליתיום
למעשה קיימים שלושה מצבי מתח לתאי הסוללה.
- מתח תחתון – זהו מצב המתח המינימלי המותר. ירידה מתחת למצב מתח זו הורסת את תאי הסוללה.
- מתח נומינלי – זה מצב אמצע. במצב זה הסוללות מגיעות מהמפעל וכך הלקוחות בעצם מקבלים אותן.
- מתח עליון – זהו המתח המקסימלי. מעל רמה זו של מתח, הסוללה עשויה להיהרס.
כאמור המתח הנומינלי הינו מצב אמצע. זהו למעשה מצב סטטי בו תא הסוללה הוא במצב הכי מאוזן. השינוע של הסוללות מהמפעל נעשה במצב כזה, וזו גם ההמלצה על פי תו התקן הישראלי, כאשר כך נמנע סיכון של חימום הסוללות ופיצוץ מסוכן שלהן.
למה לשאול את אס בי אנרג'י כמה זמן צריך להטעין סוללה של אופניים חשמליות?
חברת אס בי אנרג'י הינה חברה יצרנית בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתחום, הנותנת מענה מלא ומקיף לתחבורה הקלה בישראל.
ברשות החברה מעבדה מתקדמת לייצור והרכבת מארזי סוללות ליתיום יון עבור אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, לטרקטורונים וקטנועים חשמליים.
היא מייצרת מארזי סוללות ליתיום ברזל פוספט עבור אגירת אנרגיה ומערכות אל פסק. היא שמה ליעד להיות החברה שתביא את התחלופה למצברים הישנים מבוססי חומצה לעתיד ירוק יותר של ליתיום יון עבור רכבים חשמליים, אופנועים ומיכון וציוד חשמלי לתעשייה.
כדוגמת UPS (אל-פסק) עבור בנקים, בתי חולים, וציוד תקשורת.
החברה נמצאת במגע עם טובי הספקים בתחום: Eve, LG, Panasonic, GP Batteries ויצרני אלקטרוניקה מובחרים בסין ובארה"ב.
כרגע היא היבואנית הראשית של תאי סוללות (עם התקנים הבינלאומיים IEC62133-2 ו-CB) עבור התחבורה הקלה.
בנוסף, החברה מייבאת מטענים באישור מכון התקנים הישראלי, חומרי גלם לציוד אלקטרוני, מחשבי סוללה (BMS) ועוד…
כיבואנית ראשית בתחום התחבורה הקלה, היא ספקית ראשית של חנויות אופניים רבות, יצרני סוללות חובבנים, מוסכי אופנועים וקטנועים וספקי מצברים וסוללות.
היא מספקת מגוון רחב של מוצרים, ונותנת שירות מקצה לקצה. מעבדה, תמיכה, ייעוץ, תיקון סוללות, וייצור סוללות בהתאמה אישית לאופניים, קורקינטים, קטנועים, אל-פסק (UPS), מיכון חשמלי, ציוד אלקטרוני, ציוד תקשורת ועוד.
להתייעצות מקצועית, גם כדי לשאול כמה זמן לוקח להטעין סוללה של אופניים, ניתן ליצור קשר במספר הטלפון 058-630-0986.